Ukhuwah fillah abadan abada.. Syukran 'alaikum

Friday, 1 June 2012

<< ChEcK LiSt >>


Assalamualaikum w.b.t..

Berdasarkan tajuk kita.. Jom kita buat semakan.. Islam is the way of life ke bukan??






Sbelum tu.. Ramai org sekrg ni dh makin hilg nilai Islam yg sbnar kn.. Kita sering terlupa, alpa dan leka dgn perkembangan teknologi dan budaya hendonisme yg semakin menular.. Dan fokus utamanya ialah REMAJA!! Islam ini ialah agama yg begitu syumul.. Islam juga mudah.. Oleh itu,, jom kita hayati Islam yg sbnarnye..

AKIDAH

Bila sebut pasal akidah,, metsilah IMAN kan..
Membenarkn dlm hati, mngaku dgn lisan dan menzahirkan dgn amalan.
Kalau kite kata Allah tu ada, kita benarkn dlm hati, tp klu kita x buat apa yg Dia suruh,, mcm mne tu??
Akidah juga satu prkara yg x boleh dibawa main wlupun prkara kecik.. Ingat!!

AKHLAK

Bila belajar pasal akhlak, sejak sek rendah lagi.. asyik ckp ala,, akhlak seng je.. Ikut logik..
Tapi, sedar x kita, mulut ckp seng, tp prbuatan??
Akhlak merupakan aspek yg sgt penting krna akhlak ini nilai seseorg itu.. Iman jge brgantung pd akhlak..
Sabda Rasulullah SAW : "org yg paling baik sempurna imannya ialah org yg paling mulia akhlaknya. Org yg berbuat baik kepada isterinya ialan org yg terbaik dikalangan kamu'..

Islam itu cantik krna akhlak. X guna kalau ada ilmu tp x pernah manfaatkn. Kite nmpak akhlak ni mcm bnda kecik je..
Belajar pasl jga alam JE tp kita x sedar yg setiap perbuatan tu pahala nya besar..

Kalau nk ckp pasl akhlak ni skopnye luas sgt.. Tp kita kaitkan dgn remaja hari ni..


Pergaulan antara lelaki dan perempuan :

Memang sush la kan?? Cuba cari alasan untuk mnegur, bersembang.. Ya Allah,, sush betul nak jaga. Kalau kat luar tu, jgn ckp bandar, kampung, pekan, hulu, hilir, semua sama je.. Malu tu dh hilang daripada diri. Salah ibu mengandung ke?? Sepatutnya semua pihak main peranan kan??


Menjaga aurat :

Sedihkan tgk org zaman sekarang, yg ni jgnkn org muda yg agak berumur pun hilang dh rse malunye.. Rumah kata pergi, kubur kata mari.. Perempuan dan laki masg2 x endahkan pasl aurt tp sibuk pasl style... Macho?? Cun?? Comel??
Sape kata klu ikut gaya Islam x cantik?? Yang tertutup tu lebih indah kan.. Sejuk je mata memandang..

CINTA

cinta?? ada kaitan dgn akhlak?? spe kata x de.. ikhtilat?? bukan akhlak?? dh tu,, knpe x smbung sma dgn prgaulan tu?? sbb cinta ni perlu dihighlight kan..

status je, pasl cinta.. x boring ye.. jgn sibuk kejar cinta dunia.. Allah dh jnjikan yg terbaik untuk kita.. Kalau kite sibuk cari past tukar couple.. bukan kita x prcye ke dgn janji Allah..
sibuk ckp I Love U Syg.. Allah?? x syg ke.. Allah menghalalkan hubgn slps kahwin.. Jd adik2, kakak, muslimin dan muslimat sekalian.. klu rse nk cinta yg diberkati.. tnggu la jodoh Allah smpai..
jgn fikir bila awk post mcm2 pasl awk ngan bf@gf tu sweet.. kdg2 org pun mnyampah..

Konklusinya.. Analisa2.. Cek balik2.. Siapa kita?? bgaimana iman kita??
Sabda Rsulullah SAW : aku tinggalkan kpd kamu 2 prkara yg selama mna kamu berpegang kepadanya kamu tidak akan sesat.
Al-Quran dan As-sunnah..

Stakat itu shje.. Wallahu'alam.. Ila lliqa'..

Sekadar renungan bersama..




No comments:

Post a Comment