Ukhuwah fillah abadan abada.. Syukran 'alaikum

Monday, 28 May 2012

Pasti ada penghujungnya..


'Umi,, tgh buat apa tu?? Walid kata dia nak pergi keje,' tegur si anak kecil..
'Ya Allah,, umi lupa,, td umi ambik beg umi.. Jom syg turun bawah'..

'Abg pergi dulu.. Jaga diri elok2 ye.. Assalamualaikum.' Lantas tangan si suami dicium..
'Maaf jika sy ada buat salah dgn abang. doakan sy. Wa'alaikumussalam.

Kerjaya sebgai seorang pensyarah yang bergelar profesor telah digapai seperti apa yg diharapkan sewaktu masih bergelar pelajar.. InsyaAllah, Allah akn tolg hambaNya..

Tuk,tuk,tuk..

'Masuk. oh,, Naelah,, ada ape yg sy boleh bantu kamu?'
'Prof, sy ada maslh, boleh prof tolg sy.'jwab pelajar itu.
'Sebenarnye, sy x fhm knpe Allah bg ujian dkt kita. Sy x tau knpe?? Sy rasa sedih sgt. Knape org lain boleh bhgia. Sy x kacau org pn, tp org benci kt sy. Ya, mgkin sy tegas dlm jalankan tugas, tp tegas sy bertempat.. Klu sume org tgk je, spe yg nk tegur kemungkaran tuh?? Mungkin stiap org ada kelemhan sndiri, tp knpe org x cbe nk fhm sy. Sy rendahkan ego, sy cbe untuk minta maaf tp x de pun yg pandg.. Sampai bile??

'Naelah, Allah sntiasa sygkan hambaNya kan. Allah x akan mnguji hambaNya jika hambaNya itu x mampu. pegang ayat ni.. Bukan sy yg bg tapi Allah sndiri yg ckp. Sy nak kongsi satu kisah dgn awk..

Ada sorg pelajar ni,, sama mcm awk. Tegas dan sorg yg sgt susah utk mngalah. Kdg2, bnda kecik pn boleh jd besar sbb dia x nk mngaku kalah terutamanya dlm hal berdebat. Tp, dia sorg yg jlnkn tugas dan itu memg x dpt dinafikan wlupun org kutuk dia. hati perempuan, skuat mne pn dia, tetap akan mnangis kan.. Tp, stiap kali dia jatuh, dia akan bgn balik krna spotong ayat yg Allah janjikan ini la..
kadangkala, dia sering tertnye-tnye, jhat sgt ke aku ni, smpai sume aku buat x de sikit pn yg boleh ubah perspektif org.. X kan x de sikit pn kebaikan yg aku buat. Kadgkala, hati ni dh rapuh sgt bila ditimpa ujian..
Tp awk, tau x Naelah, wlupun dia dibenci kwn, kakak senior, junior.. Dia masih mampu lg berdiri krna satu, tekadnya, biar orang benci aku, aslkan Allah sntiasa ada. Awk cube bygkan, waktu tu, dia duduk kt sek men, asrama.. Setiap hari, dia akan jmpe org yg sme, x de mak dan ayah disisi.. Kwn yg ada untuk dia menangis pun, hnya smntara kan..
5 tahun, dia sabar. Smpai kn satu hari tu, dia prnah ckp,, sbar itu ada hadnya. Tp, kuasa Allah maha Besar kn.. tbe2 dia trbce satu artikel.. 'Jgn kita kate sabar tu ada hadnya krna ujian Allah untuk mnusia tu dtg dan pergi' Ubat untuk marah satu, iaitu sabar'.. Mulanya, memg sush untk kuatkan hati, tapi bila smgt tu Allah tiupkan dlm dirinya, dia jadi kuat. mungkin awk kata, klu asyik awk je yg mngalah, smpai bila.. perjuangan itu pahit syg krna syurga itu manis.. Bila kita ditimpa masalah, igt bhwa pasti ada penghujungnya.. Igt balik prjuangan srikandi islam dahulu.. semuanya kuat.. Rasulullah sndiri dibenci.. tp, satu lg,, persekitaran turut mainkan peranan,, bila awk buat baik dgn pensyarah, org tua. insyaAllah hati awk akan teng.. Awk nk tau.. Dia selalu bergurau dgn kwnnya,, mgkn aku duji skrg, tp mna tau insyaAllah satu hari nnti aku akn dpt suami yg soleh kan.. Allah makbulkan doanya itu..

Jd Naelah,, percaya lah yg Allah akn sntiasa uji hambaNya dan past akan ade kemanisn di penghujungnya. Klu awk rse yg awk sakit dan x mampu,, awk ingat Allah dan Rsulullah.. jgn salahkan Allah.. Dan klu awk tau kelemahan awk,, cuba kurgkan itu..

'Ya Allah,, malunya sy.. Sy x sedar yg Allah sntiasa tolg sy. Sy lupa yg Allah bg kekuatan family dgn org2 yg sbnrnye mngajar erti kehidupn ni.. trima kasih prof.'

'Umi, asyik termenung je. Walid,tgk umi ni.'adu si anak.
'Ya Allah, anak umi. Maaf,umi trkhayal. Jom, naik ats tidur.'

'Syg, ape yg awk menungkn dari tadi?
'Sy tringat td ada student mngadu tntg mslah. Alhamdulillah, Allah itu Maha Adil. Allah kurniakan kemanisn dlm khidupan wlupn pd awlnye ujian dtg menimpa.'

'kerana setiap ujian pasti ada penghujungnya,' smbung si suami..


Masa kite untuk siapa??

Adakan masa untuk Allah klu nk Allah ada mase untuk kita..
Seringkali kita terleka,, masa kita lebih byk dihabiskan untuk facebook@twitter seng cerita internet kan.. Kita gembira, kita sedih, kita merajuk, kita marah, semuanya kita 'update' dlm blog.. tp kita lupa yg Allah sntiasa ada bersama kita kan..
Malu x klu kita kenang balik,, kita duduk kt bumi ni pun Allah tumpangkan.. Hubungan dengan Allah kita x nk jaga.. Mase kita berlalu tnpa kita sedari.. Dalam 24 jam,, brpe min kita ingat Allah kan.. Sme2 kita muhasabah balik..

Jom kite renungkan analogi ni..
1. Kita jd tuan rumah.. Tetamu kita ni,, duduk lama kt rumah kita.. Kita tolg dia.. Kita ada kt sisi dia bile2 mase je.. Tp bila, dh berjaya, dia lupakan kita.. Agk2,, kita mcm mne??

2. Kita ada sorg kawan.. Kite tolg dia, ada kt sisi dia waktu sush.. Tapi bila sng,, dia tinggalkan kita dan pegi dgn kwn lain.. hancurkan hati kita.. Jadinye,, kita kena ingat yang Allah tu sntiasa ada untuk kita..

Dalam Al-Quran,, Allah ade sebut..
'Sesungguhnya orang yg paling mulia di sisiku ialah org yg paling bertaqwa' Taqwa ni,, klu kita tgk balik.. Hubgn dgn Allah kan.. Dkt kn hati dgn Allah..

Cuba kita renungkan sama: Bayangkan klu satu hari nanti Allah x nak pndg muka kita dkt hari akhirat sbb kita langgar perintah-Nya.. waktu tu kita dh x boleh nk balik ke dunia.. Allah bantu kita dulu,, tp kita lupa kt DIA kn.. Na'uzubillah..

oleh itu,, lepas ni.. setiap kerja yg kita buat.. kita kena ingat Allah.. krna Allah akan igt kt kita.. mcm kita kt sek,, org yg baik dgn kita,, msti kita igt kt dia kan..

Akhir kalam...
'Hati ni Allah yg pegang'... Bila mana seorg Hamba tu dekat dgn Allah,, masanya dihabiskan krna Allah.. Hati ni akan mnjadi teng..

P/s.. syukran asma,, harp ape yg diberi dpt dikaitkan.. sme2 kite renungkan..