Ukhuwah fillah abadan abada.. Syukran 'alaikum

Thursday, 29 December 2011

2012??


Assalamualaikum..

X lama lg,, esok dh 31hb.12.2011.. Tahun baru, azam pun baru.. InsyaAllah taun 2012 ni terlalu byk bnda yg perlu dibuat kn.. Dalam hati ada taman?? Erm,, x tau la.. tp ape yg pasti memg kna fokus untuk taun dpn..

Checklist:
# SPM straight A's.. klu boleh straight A+.. amin,, insyaAllah..
# x mau sibuk2 sgt dgn bnda yg boleh sesakkn kpla.. rugi je..
# insyaAllah cbe untk jd kepimpinan yg baik..
# x nk sakitkan hati family..

the most important; hubungan dgn Allah ade lah yg utama.. klu diri dkt dgn Allah, Allah akn tolong kita.. Innallaha ma'an.. :D

to all my friends: blaja rajin2.. jgn main2.. hormat ckg..jgn lpe Allah..
untk .. :take care of yourself n blaja rajin2..

La yukallifullahu nafsan ila wus'aha..


Tuesday, 20 December 2011

Antara akal dan hati..

Di sebuah pondok usang milik seorang hamba, akal dan hati berbual berkenaan kasih dan cinta..

Akal : Assalamualaikum, sahabat.

Hati : Waalaikumussalam...

Akal : Apa khabar iman anda?

Hati terdiam...

Akal bertanya sekali lagi.

Akal : Apa khabar iman anda?

Hati : Kurang sihat mungkin.

Akal : Mengapa?

Hati : Aku merindui dia segenap jiwaku...

Akal : Dia yang mana, sahabatku?

Hati : Kedua dia. Dia yang hakiki, juga dia yang entah kemana akhirnya..

Akal : Tidak mengapa, Itukan fitrah manusia.

Hati : Tapi rinduku kepadanya kadangkala membuat jiwaku runsing. Fikiranku melayang terbang jauh ke angkasa. Kadangkala ketika beribadah juga aku teringat dia.

Akal : Cintamu padanya, juga cintamu padaNya, cinta padaNya kan yang lebih utama.

Hati : Tapi... Aku benar cinta dia. Aku benar rindu dia. Aku mencintainya kerana Allah. Kami saling menasihati kepada kebaikan. Aku mahu mengejar syurga bersamanya.

Akal : Apa makna cinta?

Hati : Kasih dan sayang.

Akal : Bagiku cinta itu gila.

Hati : Mengapa pula?

Akal : Apabila kita mencintai seseorang, kita asyik teringatkan dia. Apa yang dikata jangan, sebaik mungkin kita elakkan. Apa yang diminta, seboleh mungkin kita usaha. Bila ada yang lain mendekati, bergelodak rasa cemburu. Apa kau rasa begitu?

Hati : Ya. Begitu yang aku rasa.

Akal : Apa kau tahu apa pula ibadah?

Hati : Orang kata ibadah itu taat dan patuh.

Akal : Ibadah itu juga adalah cinta.

Hati : Bagaimana dimaksudkan begitu?

Akal : Ibadah itu cinta. Berkasih-kasihan dengan Tuhan.

Hati terdiam lagi...

Hati : Jadi... Apa sebenarnya yang ingin kau sampaikan wahai akal?

Akal : Fikirkan, kalau kau benar mencintai dia kerana Allah, apa kau ada mengadu kepadaNya?

Hati : Aku puas sudah berdoa. Aku mendoakannya empat puluh kali setiap hari. Siang dan malam! Tegas hati..

Akal : Apa kau berdoa kepadaNya hanya kerana apabila kau terasa jauh dengannya? Apa kau hanya melipatgandakan ibadahmu ketika jiwamu rasa tak tenang?

Hati diam dan tertunduk...

Akal : Bagaimana boleh kau katakan cintamu kerana Allah. Sedangkan kau mengabaikan Dia ketika cintamu dengannya sedang indah bercahaya. Sabarlah wahai hati. Doamu mungkin tidak makbul sekelip mata. Barangkali Allah akan memakbulkannya di lain masa. Barangkali Allah ada hadiah yang lebih berharga untukmu!

Aliran sungai merah terasa semakin deras mengalir ke kepala...

Akal : Cinta kepada manusia yang gila seperti itu, hanya layak disandarkan kepada Allah. Allah menarik cintamu kerana Allah lebih mencintaimu. Allah merindui doa dan tangisan hambanya. Allah mahu kau kembali mengindahkan cintamu kepadaNya!

Hati mulai menangis... Sepi... Kesal...

- Artikel iluvislam.com

Saturday, 17 December 2011

Special thanks for all of u..


Assalamualaikum w.b.t..

How's ur feeling today.. Suddenly i felt like i want to post in English.. so i did it.. When i was relaxing my mind or should i say i was boring, i thought of my friends that always help me and being good friends although i'm in bad situations and willing to hear my problems.. thanks guys and i hope that our friendship will end up till the heaven only bcoz of Allah.. it doesn't mean that i don't appreciate the other friends but i want to give special credits for u..

My special thanks for;

K'A: ur really my best friend forever.. although i know u will read this later but i will never forget u.. u make me feel the real friendship and always taught me new things.. thanks and i apologise for all my mistakes.. love u ;)

NAS: really thanks bcoz u had been patient with my behaviour that sometimes can hurt ur feeling,, i admit it.. also thanks for being a nice friend for me to lend ur shoulder when i cried..i apologise and i hope u will always be there for me.. uhibbuki fillah.. ^_^

NNN: although i only know u not even one month but like i've said,, i really loves this friendship.. thank u very much for lending me ur ears and called me only to help me.. my hope that u and me can have a wonderful friendship.. and i pray for ur happiness with ur mr. aj.. :)

JKS: u know why i'm giving u my special thanks?? bcoz u helped me a lot.. thanks for listening to me, supporting me and encouraging.. i really appreciate ur advices for me also for sharing with me many brilliant things.. and i'm hoping for the best to both of us.. insyaAllah :)

for all of u.. thousands thanks and appreciation and only Allah can reward u..
J'apprécie vraiment cette amitié ..

for all of us.. hope that all of us will success in our SPM,, this world and the next.. ganbatte kudasai~ no matter what happen,, always remember our creator..

das ist alles von mir.. salam ukhuwah <3 p/s: * try to search ur name.. :D # for all viewers,, thanks..


Tuesday, 13 December 2011

Bicara tentang solat..




Ape perasaan antum slps melihat video ini..
Allahu akbar!! Mereka solat wlupn dlm keadaan yg uzur.. Sedgkan kita yg berada di negara yg aman ini masih tidak solat dan menganggap solat itu perkara yg ringan.. Lihatlah saudara kita yg berada di bumi yg ditindas msih lg berdoa dan menunaikan kewajipan yg sgt dituntut oleh rabbi.. Bahkan mereka tidak mahu kita memberikan bantuan atau sumbangan makanan tetapi ape yg mereka katakan :

'Pulanglah ke negara kamu dan ubahlah nasib kaummu.. Yg kami mahukan hanya lah doa untuk kami'..

Seperti yg kita lihat, di hdpn tntra, mereka berdoa dan ana yakin setiap mereka mengimpikan mati syahid dan mndpt blsn syurga seperti yg dijanjikan Allah.. Sedgkan unta yg tidak Allah kurniakan akal bersujud kepada-Nya.. apatah lg manusia yg dikurniakan akal dan dijadikan sebaik-baik ciptaan..

Masya-Allah.. Jd, marilah kita bersama-sama mnjdikan tuntutan solat itu keutamaan dlm hidup dan insyaAllah bila amln solat terjaga, keseluruhannya akn diberkati Allah..

p/s: pesanan ini juga buat diriku yg mudah alpa..

Saturday, 10 December 2011

Soal jawab tntg Al-Quran

Soal 1: Surah manakah yang jumlah kalimatnya sama dengan seluruh jumlah surah Al-Qur'an? Jawab: Surah at-Takwir. Soal 2: Surah manakah yang dikenal dengan sebutan "jantung" Al-Qur'an? Jawab: Surah Yasin. Soal 3: Surah manakah yang dikenal dengan silsilah nasab Allah SWT? Jawab: Surah al-Ikhlash. Soal 4: Berapakah jumlah surah Al-Qur'an yang memiliki ayat sajdah wajib? Jawab: Empat surah (as-Sajdah, Fushshilat, an-Najm dan al-'Alaq) Soal 5: Surah manakah yang dikenal sebagai surah Imam Husain as? Jawab: Surah al-Fajr. Soal 6: Surah manakah yang memiliki nama yang sama dengan salah satu nama sungai di Iran ? Jawab: Surah an-Nur. Soal 7: Berapa surah yang dimulai dengan ungkapan alhamdulillâh? Jawab: Lima surah (al-Fatihah, al-An'am, al-Kahfi, Saba ' dan Fathir). Soal 8: Surah Al-Qur'an manakah yang memiliki sepuluh nama? Jawab: Surah al-Fatihah. Soal 9: Siapakah orang pertama yang menulis ilmu Tajwid? Jawab: Abu 'Ubaid Qasim bin Salam. Soal 10: Siapakah orang pertama yang telah menerjemahkan Al-Qur'an ke dalam bahasa Persia pada masa Rasulullah saw? Jawab: Salman al-Farisi. Soal 11: Siapakah orang pertama yang meletakkan titik di dalam Al-Qur'an? Jawab: Abul Aswad ad-Du`ali. Soal 12: Dalam ayat manakah kalimat Allah diulangi sebanyak enam kali? Jawab: Surah al-Baqarah ayat 283. Soal 13: Di dalam ayat manakah tata cara berwudhu dijelaskan? Jawab: Surah al-Maidah ayat 6. Soal 14: Di dalam surah manakah shalat lima waktu disebutkan? Jawab: Surah al-Isra' ayat 78. Soal 15: Di dalam surah manakah masalah wilayah disebutkan? Jawab: Surah an-Nisa'. Soal 16: Surah manakah berakhiran dengan huruf ra'? Jawab: Surah al-Kautsar. Soal 17: Surah manakah yang berhubungan dengan Imam Ali as? Jawab: Surah al-'Adiyat. Soal 18: Dalam kurun waktu berapa tahunkah surah-surah Madaniah diturunkan? Jawab: Sepuluh tahun. Soal 19: Siapakah dua figur wanita di dalam Al-Qur'an yang telah banyak mendapatkan sanjungan Ilahi? Jawab: Siti Maryam dan Siti Asiyah, istri Fir'aun. Soal 20: Surah Al-Qur'an manakah yang memiliki arti "wanita yang teruji"? Jawab: Surah al-Mumtahanah. Soal 22: Siapakah dua orang wanita yang telah dicela oleh Al-Qur'an? Jawab: Istri Nabi Luth as dan istri Nabi Nuh as. Soal 23: Siapakah wanita yang telah mendapatkan julukan "ath-Thayibah" (wanita yang berbudi baik) di dalam Al-Qur'an? Jawab: Siti Maryam. Soal 24: Surah apakah yang terakhir diturunkan kepada Rasulullah saw? Jawab: Surah al-Maidah ayat 3. Soal 25: Berapa huruf, kalimat dan ayat yang dimiliki oleh ayat terakhir Al-Qur'an? Jawab: 79 huruf, 20 kalimat dan 6 ayat. Soal 26: Surah manakah yang terakhir diturunkan di Madinah? Jawab: Surah al-Maidah. Soal 27: Surah manakah yang diturunkan terakhir secara keseluruhan? Jawab: Surah al-Ikhlash Soal 28: Surah manakah yang terakhir diturunkan di Makkah? Jawab: Surah ar-Rum. Soal 29: Di surah manakah terdapat ayat hijab? Jawab: Surah an-Nur ayat 31. Soal 30: Ayat alhamdulillâh Robbil-'âlamîn disebutkan dalam berapa surah? Jawab: Enam Surah (al-Fatihah, ash-Shafaat, al-Mukmin, az-Zumar, Yunus dan al-An'am) Soal 31: Di dalam surah manakah disebutkan lima macam makanan? Jawab: Surah al-Baqarah ayat 61. Soal 32: Di dalam surah apakah Allah membicarakan mengenai diri-Nya? Jawab: Surah al-Baqarah ayat 186. Soal 33: Dalam berapa ayat Al-Qur'an Rasulullah saw disebutkan? Jawab: Dalam 305 ayat. Soal 34: Di dalam ayat manakah nama kelima nabi 'Ulul Azmi disebutkan? Jawab: Surah al-Ahzab ayat 7. Soal 35: Berapakah jumlah surah Al-Qur'an yang memiliki nama para nabi as? Jawab: 6 surah (Muhammad, Ibrahim, Nuh, Hud, Yunus dan Yusuf). Soal 36: Di dalam Al-Qur'an berapakah nabi yang disebut sebagai suri teladan yang baik? Jawab: Dua nabi, yaitu Nabi Ibrahim as dan Nabi Muhammad saw. Soal 37: Surah-surah apakah yang dinisbatkan kepada Rasulullah saw? Jawab: Surah Thaha, Yasin, al-Muzzammil dan al-Muddatstsir. Soal 38: Terdapat di dalam surah manakah Kisah Nabi Sulaiman dan Ratu Belqis? Jawab: Surah Saba '. Soal 39: Surah apakah yang pertama kali diturunkan? Jawab: Surah al-'Alaq. Soal 40: Berapakah ayat dan kalimat yang dimiliki oleh surah Al-Qur'an yang pertama kali diturunkan? Jawab: 7 ayat dan 29 kalimat. Soal 41: Surah manakah yang pertama kali diterjemahkan ke dalam bahasa Persia ? Jawab: Surah al-Fatihah. Soal 42: Surah apakah yang pertama kali turun di Madinah? Jawab: Surah al-Muthaffifin. Soal 43: Terdapat di dalam manakah doa pertama Al-Qur'an? Jawab: Surah al-Baqarah ayat 126. Soal 44: Ayat apakah yang dibaca oleh kepala terpenggal Imam Husain as di kota Syam? Jawab: Surah al-Kahfi ayat 9. Soal 45: Berapa surahkah di dalam Al-Qur'an yang memiliki ayat sajdah? Jawab: 4 surah.. Soal 46: Berapakah kalikah nama Rasulullah saw disebutkan di dalam Al-Qur'an? Jawab: 5 kali; 1 kali Ahmad dan 4 kali Muhammad. Soal 47: Nama nabi manakah yang lebih sering disebutkan di dalam Al-Qur'an? Jawab: Nabi Musa as. Soal 48: Kisah Al-Qur'an manakah yang mendapatkan julukan Ahsan al-Qashsash (Kisah Terbaik)? Jawab: Kisah Nabi Yusuf as. Soal 49: Terdapat di dalam surah manakah kisah Isra' dan Mi'raj Rasulullah saw? Jawab: Surah al-Isra' Soal 50: Siapakah satu-satunya wanita yang disebutkan namanya di dalam Al-Qur'an? Jawab: Siti Maryam. Soal 51: Surah manakah yang kaum wanita disarankan untuk banyak membacanya? Jawab: Surah an-Nur. Soal 53: Surah manakah yang turun berkenaan dengan Sayidah Fatimah az-Zahra as? Jawab: Surah al-Kautsar. Soal 54: Nama surah manakah yang berarti "kaum wanita"? Jawab: Surah an-Nisa'. Soal 55: Berapakah jumlah surah Al-Qur'an yang memiliki nama binatang? Jawab: 5 surah, yaitu an-Nahl, al-'Ankabut, an-Naml, al-Baqarah dan al-Fil. Soal 56: Burung apakah yang telah memusnahkan pasukan Abrahah? Jawab: Burung Ababil. Soal 57: Binatang apakah yang telah membinasakan Raja Namrud? Jawab: Nyamuk. Soal 58: Binatang apakah yang pernah mendapatkan wahyu? Jawab: Lebah (an-Nahl ayat 68). Soal 59: Siapakah orang-orang yang telah mengumpulkan Al-Qur'an pada zaman Rasulullah saw? Jawab: Imam Ali as, Mu'adz bin Jabal, Zaid bin Tsabit, Ubai bin Ka'b dan Abu Zaid Zaid bin Nu'man. Soal 60: Siapakah orang pertama yang mengarang tafsir Al-Qur'an? Jawab: Sa'id bin Jubair. Soal 61: Siapakah orang pertama yang mengumpulkan Al-Qur'an? Jawab: Imam Ali as. Soal 62: Apakah minuman terbaik yang disebutkan oleh Al-Qur'an? Jawab: Air susu. Soal 63: Apakah binatang terkecil yang disebutkan di dalam Al-Qur'an? Jawab: Nyamuk. Soal 64: Apakah malam terbaik menurut pandangan Al-Qur'an? Jawab: Malam Lailatul Qadr. Soal 65: Apakah cara terbaik untuk membaca Al-Qur'an? Jawab: Tartil. Soal 66: Apakah kitab-kitab samawi yang diturunkan pada bulan Ramadhan? Jawab: Al-Qur'an, Injil, Taurat, Zabur dan Shuhuf. Soal 67: Buku apakah yang dikenal dengan sebutan Ukhtul Qur'an (Saudari Al-Qur'an)? Jawab: Ash-Shahîfah as-Sajjâdiyah. Soal 68: Siapakah di antara imam ma'shum as yang memiliki suara yang indah ketika membaca Al-Qur'an? Jawab: Imam as-Sajjad as. Soal 69: Surah apakah yang dikenal dengan sebutan "Jantung Al-Qur'an"? Jawab: Surah Yasin. Soal 70: Terletak di dalam surah apakah ayat Al-Qur'an yang paling pendek? Jawab: Surah ar-Rahman, yaitu ayat yang berbunyi mudhâmmatân. Soal 71: Apakah bulan yang terbaik menurut Al-Qur'an? Jawab: Bulan Ramadhan. Soal 72: Apakah ayat yang terpanjang di dalam Al-Qur'an? Jawab: Surah al-Baqarah ayat 282. Soal 73: Terdapat di dalam surah manakan angka terbesar yang disebutkan di dalam Al-Qur'an? Jawab: Angka 1000 di dalam surah ash-Shaffat ayat 137. Soal 74: Kitab apakah yang dikenal dengan sebutan Akhul Qur'an (Saudara Al-Qur'an)? Jawab: Nahjul Balaghah Soal 75: Berapakah kitab samawi yang disebutkan di dalam Al-Qur'an? Jawab: 6 kitab samawi, yaitu Injil, Taurat, Zabur, Shuhuf Ibrahim, Shuhuf Musa dan Al-Qur'an. Soal 76: Apakah huruf yang lebih sering digunakan di dalam Al-Qur'an? Jawab: Huruf alif. Soal 77: Apakah huruf yang lebih jarang digunakan di dalam Al-Qur'an? Jawab: Huruf zha'. Soal 78: Apakah kalmat Al-Qur'an yang terpanjang dan terdapat dalam surah apa? Jawab: Fa`asqoinâkumû h yang terdapat di dalam surah al-Hijr. Soal 79: Berapakah jumlah huruf yang dimiliki oleh surah Al-Qur'an yang terpanjang? Jawab: 25.500 huruf. Soal 80: Berapakah jumlah huruf yang dimiliki oleh surah Al-Qur'an yang terpendek? Jawab: 42 huruf. Soal 81: Di manakah surah pertama Al-Qur'an diturunkan? Jawab: Di Makkah. Soal 82: Terletak di manakah ayat pertama yang memiliki sujud wajib? Jawab: Surah as-Sajdah. Soal 83: Apakah surah pertama yang dimulai dengan kata "qul"? Jawab: Surah al-Ikhlash.. Soal 84: Apakah ayat pertama yang akan dibaca oleh Imam Mahdi as ketika beliau muncul kembali? Jawab: Surah Hud ayat 86. Soal 85: Surah apakah yang dkenal dengan sebutan Raihânatul Qur'an? Jawab: Surah Yasin. Soal 86: Surah manakah yang dinisbatkan kepada para malaikat? Jawab: Surah Fathir. Soal 87: Dalam kurun waktu berapa tahunkah surah-surah Makiyah diturunkan? Jawab: 13 tahun. Soal 88: Apakah hiasan Al-Qur'an? Jawab: Suara yang indah. Soal 89: Apakah musim semi Al-Qur'an? Jawab: Bulan Ramadhan. Soal 90: Apakah zikir terbaik? Jawab: Membaca Al-Qur'an. Soal 91: Ayat apakah yang diulangi sebanyak sepuluh kali di dalam surah al-Mursalat? Jawab: Ayat wailun(y) yaumaidzin lil mukadzdzibîn. Soal 92: Terletak di dalam surah manakah perintah untuk bershalawat kepada Rasulullah saw? Jawab: Surah al-Ahzab ayat 56

Wednesday, 7 December 2011

Jom bace!!

1+1=3.. mcm mne tu?? o.O Mcm seronok je?? Ana pn ambk dan bce sinopsis.. hm,, teringin nk bace.. ana pn pnjam la dr shbt ana.. novel ni sgt2 bagus dan ana cdgkan agar sume bace.. sgt mematangkan fikiran kite dan subhanallah sgt hebat penceritaan nye drpd akh Hilal Asyraf.. Novel ni mngupas satu persatu tntg iman dlm parsahabatan, percintaan dan ukhuwah tnpa mngira sesape malahan diceritakan tntg dakwah yg patut dicontohi oleh para da'ie skalian.. bile ana bce novel ni trus ana terfikir, mcm mne diri ana dlm khdupan ni?? dlm bshbat dan lain2.. trase sgt lemah.. Kpd spe yg sudh membace: sme2 lah kite mngambil pngajaran drpd ape yg dikarang oleh penulis. kpd yg blum mmbacenye: antum bacalah. X kan mnyesal klu antum bli dan bce.. InsyaAllah (^_^) Salamullahi'alaikum..

Sunday, 4 December 2011

Astaghfirullah..

~✿..PERINGATAN YANG DILUPAI MUSLIMAH..✿ Saidina Umar r.a berkata : "Aku LEBIH RELA berjalan di belakang SEEKOR SINGA daripada berjalan di belakang seorang WANITA.." ... Seorang MUSLIMAH SOLEHAH tidak akan membiarkan lelaki berjalan di belakangnya, kerana ia MEMAHAMI bahawa 1001 FITNAH boleh timbul daripada keadaan tersebut..PERSOALANNYA, bagaimana pula keadaan wanita yang TIDAK MELABUHKAN tudungnya apabila lelaki berjalan di belakangnya? Maka, labuhkanlah tudungmu sehingga menutup paras dada dan menutup punggung.. >>> Wahai MUSLIMAH sekalian, ayuh BANGKITLAH..TUTUPLAH AURATMU, dedahkanlah SIFAT MAHMUDAH..moga dirimu sentiasa DIHORMATI bukan sahaja pada pandangan penduduk bumi bahkan penduduk langit..♥♥♥ ana terkesan dgn text ni.. makin lme mkin rmai yg ana tgk mkin lpekan hal ni.. sedihnye,, ape nk jd kt muslimat skalian.. ana x kte slh pkai pashmina@shawl tp igtlah yg Allah sndri b'firman untuk labuhkan tudg shingga mnutupi dada.. x susah pn.. bukan kah aset wanita sgt mahal dan hnye layak untk suaminya?? fikir2 kan.. ana ckp untuk diri ana sndiri jge.. wallahu'alam..

Thursday, 1 September 2011

Mengapa Hawa tercipta saat Adam tertidur??

Bismillahirahmanirahim..memula kan dengan lafaz suci.. moga sgala yang dibaca diberkati Allah.. Assalamualaikum wbt .. Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cintanya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebusnya dengan kehidupannya. Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikannya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut. Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksudnya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki. Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang................

Ramadhan dan Syawal

Lame x update blog kan..
Nk cerite pasl ramadhan dan syawal utk tahun ni, bleh ke b'jmpe dgn kedua-dua bln ni thn dpn.. Allah sje yg tau ape yg bakal terjadi..

Ramadhan taun ni agk berbeza dgn ramadhan yg lain.. mgkn lbh byk dugaan dan ujian drpd Allah sbgai tnda sygkn hambanye.. Sminggu cti sbb demam.. mgkn Allah bg cuti utk berehat sbb bnyk sgt kerja.. Allah maha penyayang kan?? YA.. Suasana kt sek pn lain.. Dh makin bsr, tggungjwb makin bert tp itu lah putaran roda dlm khidpn kite.. Makin hmpir dgn akhir Ramadhan, hati rse lain sgt wlupn smgt nk tnggu raya sbb stu family dpt b'kumpul rmai2.. uhibbu usrati jiddan.. x tau la npe.. mgkn kurg sgt amln di bln ni. ntah la..
Ya Allah, ampunilah hamba mu yg lmah ni..

Syawal taun ni.. hm.. ntah la..
hari ray 1st:not bad.. rse la sronk tu.. tmbh2 lg dh niece baru. then, lme2 x rse ape2 pn.. x tau knpe nafsi taun ni lain.. hati pn x terlalu teng.. mgkn ade sesuatu yg Allah x tnjuk lg.. anyway, harp sgt spe yg bce blog ni sme2 doakn kbaikn untk ana..

Ya Allah, hnye kpdmu aku sembh dan aku meminta pertolongan, smoga kau memberi ktengn kpd hambamu ni..
Amin..

Sunday, 31 July 2011

Ahlan Wasahlan ya Ramadhan


X tau knape tp sayu rasanye wlupn dlm hati x sbr2 nk mnjalani ramadhan taun ni.. tp alhamdulillah ana dpt bersahur dgn mama n ayah 1 ramadhan ni..ape2 pn harap ramadhan taun ni lbih baik drpd taun lpas buat ana dan shbt2 ana di SLISS..

ana terkesan dgn kata2 dr. Yusof Al-Qardawi:
" aku tak tahu mereka yg tak mampu untuk berubah di bulan Ramadhan akan mampu berubah di bulan yg lain"

jadinye, sme2 la kita b'ubah ke arah kebaikan dlm bln yg pnuh barakah.. bln yg pnuh nikmat drpd Allah dan bln untk manusia.. semoga Allah memberkati sgle jihad yg kita lakukan spnjg bln ini.. Amin..

Saturday, 30 July 2011

Nadwah Kepimpinan Islam 2011



satu pngalaman yg ckup mnarik, indah dan sgt bermakna buat diri ana..
Allah pilih ana untk dpt satu pkara yg ckp hebat di smping bantuan drpd shbt2 bunyanul marsus..
Ukhuwahfillah abadan abada.

Saturday, 9 July 2011

Sedih nye..

Dgn lafaz Bismillahhirrahmanirrahim..
Assalamualaikum w.b.t..

mgkin rmai yg ttnye-tnye knape ana kate ana sedih.
Ana sedih dgn dunia skrg.
Ana sedih dgn umat ISLAM skrg.
Ana sedih dgn remaja ISLAM skrg.
Ana sedih dgn segalanye.. tp

semua prkara ini b'kait dgn diri ana..

ana hidup di dunia skrg,
ana umat ISLAM,
ana remaja ISLAM.....

Skrg, lelaki dan perempuan sprt tiada beza..
Sang lelaki dan prmpuan bergaul tnpa ade sbrg batasan. Islam membenarkan pgaulan ttpi ade batasan. syarat yg utama ialah m'punyai hal yg pntg bknnye yg bleh m'bwa ke arah lembah maksiat. kalau kite lihat sndiri di lmn web sosial,, mcm2..
si lelaki: upload gmbar.. bangga..
si perempuan: upload gmbr, imej islam dah ke mana,, bangga untuk jd tatapan umum,
bangga bila org puji..

ke mana hilangnya perasaan malu itu??

walaupun iman ana msih lemah tp sama2 lah kite ingat-mningati..
FirmanAllah.. (surah al-Asr:3)

Thursday, 9 June 2011

Kategori dan tingkat cinta

1. Cinta narsistik/cinta narsisme
Cinta yg b'lbihan shingga jika dia m'cintai org lain, dia b'fikir apakh k'untungan
yg diperolehi.
2. Cinta transaksional/cinta pedagang
Ada untung diambil, jika tidak ditinggalkan.
3. Cinta hedonis/nikmat
Kahwin cerai atau hidup bersama tanpa nikah.
4. Cinta patologik
Mencintai seseorang secara berlebihan atau cinta buta sperti Romeo dan Juliet.
5. Cinta murni/cinta tanpa balasan
Semua yang dilakukan lahir dari hati nurani. Ini tingkat cinta yang istimewa
Jika seseorang salah, seseorang akan menasihati. Cinta ini dirasakan dalam hal
berumah tangga menuju keluarga sakinah.
6. Cinta agung
Cinta yang tidak mengharapkan apa-apa selain keredhaan Allah. Orang seperti ini
ialah hamba yang memiliki tingkat ihsan dan ini diperoleh oleh orang yang
hatinya jauh dari syahwat dan segala bentuk penyakit hati.

Tuesday, 7 June 2011

Tauladan untuk semua

Tajuknye : Aku ,Lim dan Islam
Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak. Lim Wei Choon. Sana-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah . Selepas SPM. Aku masuk ke Tingkatan 6, manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama.

Setiap kali hariraya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumah ku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke rumahnya kecuali umtuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga Tahun Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim.

Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia sering menjadi rujukannya padaku. Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram, ponteng sekolah untuk melihat pertandingan 'breakdance', semuanya kami kongsi bersama-sama. Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit dan perbezaan ugama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami. 20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya mendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui dari kakaknya.

Hubungan ku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran. maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis surat kepada lelaki amat malas kami rasakan. 

Suatu pagi. Aku bertembung dengan kakak Lim di pasar , kakaknya memberitahu Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang kudengar dari kakaknya.

" He's name is no more Lim Wei Choon. He's now Ahmad Zulfakar Lim since 5 years ago. ..Subhanallah!

Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama denganku. 

Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan. ..

Assalamualaikum..Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah jauh berubah, air mukanya amat redup dan tenang.

Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpama kekasih yang sudah terlalu lama terpisah. 

'Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang" Ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami berpelukan dan menangis itu. Tetapi aku bukan menangis kerana apa, tetapi kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman rakanku. Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama berada diperantauan.

Talha, kau kawan baik aku kan? betul tak? .Memanglah..Kenapa kau tanya macam tu?kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa?

Sorry Lim. Aku tak faham..diseksa? What do you mean?

Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house.

Tapi, mengapalah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia, negara Islam ni?

Dan mengapa aku di Islam kan oleh seorang bekas paderi kristian?

Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata.Kalau betullah kau kawan baik aku, Kenapa kau cuma nak baik dengan aku di dunia saja? kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka?

Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku akan dakwa semua orang melayu Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain.Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah denagn melahirkan kau didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku.

Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu.Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah.

Tetapi apa yang aku lihat, orang melayu ni tiadak ada roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong bangsa melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong ugama Allah?Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal..sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah.

Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir.

Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah benar! dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk untuk memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar.

Baru aku faham, andainya tugas berdakwah ini telak dilaksanakan, Allah akan memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu.Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru.
Aku ingin berdakwah!

Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih 20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini (benarkah aku islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam?

Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat dilahirkan sebagai Islam.

Subhanallah.. Kiamat menghampiri..

assalamualaikum..
Sekadar renungan buat semua.
Maybe ramai yg dah baca tpi apa slahnya buat peringatan.
Cuba lihat kalendar untuk tahun 2012... 1 Ramadhan pada tahun 2012 jatuh pada 20 Julai iaitu hari Jumaat, jadi 3 Ogos 2012 bersamaan 15 Ramadan juga pada hari Jumaat. Sama dengan satu hadis Nabi SAW tentang huru hara besar yang akan terjadi pada tengah malam pertengahan Ramadhan iaitu hari Jumaat 15 Ramadhan di bumi ini. Huru hara yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur... Satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dari langit, bukan kiamat tetapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3, yang tinggal hanya 1/3 shj. ( Menurut kajian NASA, pada 21-12-2012 satu planet yg yang dikenali planet X akan melintasi bumi ) Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 itu? Adakah peristiwa itu akn berlaku pada 2012?? Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui.. Yang penting kita perbanyakkan ibadat dan berdoa agar kita termasuk dlm golongan yg dilindungi Allah, jika mati biarlah kita mati dlm Islam dan beriman.. Apa pun, peristiwa itu pasti akan berlaku mengikut hadis Nabi SAW di bawah.. Dari Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah SAW bersabda: Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan itul...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah? " Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jumaat, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jumaat di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jumaat, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: " Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus ", kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa". (Al Hadis )

Kisah Sebatang Pokok Epal


Suatu masa dahulu, terdapat sebatang pokok epal yang amat besar. Seorang kanak-kanak lelaki begitu gemar bermain-main di sekitar pokok epal ini setiap hari. Dia memanjat pokok tersebut, memetik serta memakan epal sepuas-puas hatinya, dan adakalanya dia berehat lalu terlelap di perdu pokok epal tersebut. Budak lelaki tersebut begitu menyayangi tempat permainannya. Pokok epal itu juga menyukai budak tersebut.
Masa berlalu... budak lelaki itu sudah besar dan menjadi seorang remaja. Dia tidak lagi menghabiskan masanya setiap hari bermain di sekitar pokok epal tersebut. Namun begitu, suatu hari dia datang kepada pokok epal tersebut dengan wajah yang sedih.
"Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu.
"Aku bukan lagi kanak-kanak, aku tidak lagi gemar bermain dengan engkau," jawab budak remaja itu.
"Aku mahukan permainan. Aku perlukan wang untuk membelinya," tambah budak remaja itu dengan nada yang sedih.
Lalu pokok epal itu berkata, "Kalau begitu, petiklah epal-epal yang ada padaku. Jualkannya untuk mendapatkan wang. Dengan itu, kau dapat membeli permainan yang kau inginkan."
Budak remaja itu dengan gembiranya memetik semua epal di pokok itu dan pergi dari situ. Dia tidak kembali lagi selepas itu. Pokok epal itu merasa sedih.
Masa berlalu... suatu hari, budak remaja itu kembali. Dia semakin dewasa. Pokok epal itu merasa gembira.
"Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "
Aku tiada masa untuk bermain. Aku terpaksa bekerja untuk mendapatkan wang. Aku ingin membina rumah sebagai tempat perlindungan untuk keluargaku. Bolehkah kau menolongku?" Tanya budak itu.
"Maafkan aku. Aku tidak mempunyai rumah. Tetapi kau boleh memotong dahan-dahanku yang besar ini dan kau buatlah rumah daripadanya," pokok epal itu memberikan cadangan.
Lalu, budak yang semakin dewasa itu memotong kesemua dahan pokok epal itu dan pergi dengan gembiranya. Pokok epal itu pun tumpang gembira tetapi kemudiannya merasa sedih kerana budak itu tidak kembali lagi selepas itu.
Suatu hari yang panas, seorang lelaki datang menemui pokok epal itu. Dia sebenarnya adalah budak lelaki yang pernah bermain-main dengan pokok epal itu. Dia telah matang dan dewasa.
"Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu.
"Maafkan aku, tetapi aku bukan lagi budak lelaki yang suka bermain-main di sekitarmu. Aku sudah dewasa. Aku mempunyai cita-cita untuk belayar. Malangnya, aku tidak mempunyai bot. Bolehkah kau menolongku?" tanya lelaki itu.
"Aku tidak mempunyai bot untuk diberikan kepada kau. Tetapi kau boleh memotong batang pokok ini untuk dijadikan bot. Kau akan dapat belayar dengan gembira," cadang pokok epal itu.
Lelaki itu merasa amat gembira dan menebang batang pokok epal itu. Dia kemudiannya pergi dari situ dengan gembiranya dan tidak kembali lagi selepas itu.
Namun begitu, pada suatu hari, seorang lelaki yang semakin dimamah usia, datang menuju pokok epal itu. Dia adalah budak lelaki yang pernah bermain di sekitar pokok epal itu.
"Maafkan aku. Aku tidak ada apa-apa lagi nak diberikan kepada kau. Aku sudah memberikan buahku untuk kau jual, dahanku untuk kau buat rumah, batangku untuk kau buat bot. Aku hanya ada tunggul dengan akar yang hampir mati... " kata pokok epal itu dengan nada pilu.
"Aku tidak mahu epalmu kerana aku sudah tiada bergigi untuk memakannya, aku tidak mahu dahanmu kerana aku sudah tua untuk memotongnya, aku tidak mahu batang pokokmu kerana aku berupaya untuk belayar lagi, aku merasa penat dan ingin berehat," jawab lelaki tua itu.
"Jika begitu, berehatlah di perduku," cadang pokok epal itu. Lalu lelaki tua itu duduk berehat di perdu pokok epal itu dan berehat.
Mereka berdua menangis kegembiraan.
Cerita ini dipaparkan untuk mengajak semua untuk berfikir tentang pengajaran yang dapat diambil di sebalik cerita tersebut. Sebenarnya pokok epal yang digambarkan di dalam cerita di atas adalah anologi kepada kedua ibu bapa kita. Kita dapat lihat daripada cerita di atas, jika kita memerlukan bantuan, kita akan mencari ibu dan ayah kata. Selepas mereka membantu kita, kita selalunya tinggalkan mereka dantidak ambil kisah tentang mereka. Mereka (ibu bapa) sentiasa mencari jalan untuk membantu anak-anak mereka, namun ramai anak di luar sana yang tidak mengenang budi malah menderhakai mereka. Fikirkan.

Pesanan Untuk Kejayaan

  • Doa buang sifat gementar dalam diri 
  • Hilangkan segala rasa takut
  • Permudahkan segala urusan
  • Kuatkan ingatan dan lapang dada supaya dapat terima apa yang dipelajari

Paling penting!!!!!!!!!!!!

  • Doa minta keberkatan ilmu daripada Allah