Ukhuwah fillah abadan abada.. Syukran 'alaikum

Monday 28 May 2012

Masa kite untuk siapa??

Adakan masa untuk Allah klu nk Allah ada mase untuk kita..
Seringkali kita terleka,, masa kita lebih byk dihabiskan untuk facebook@twitter seng cerita internet kan.. Kita gembira, kita sedih, kita merajuk, kita marah, semuanya kita 'update' dlm blog.. tp kita lupa yg Allah sntiasa ada bersama kita kan..
Malu x klu kita kenang balik,, kita duduk kt bumi ni pun Allah tumpangkan.. Hubungan dengan Allah kita x nk jaga.. Mase kita berlalu tnpa kita sedari.. Dalam 24 jam,, brpe min kita ingat Allah kan.. Sme2 kita muhasabah balik..

Jom kite renungkan analogi ni..
1. Kita jd tuan rumah.. Tetamu kita ni,, duduk lama kt rumah kita.. Kita tolg dia.. Kita ada kt sisi dia bile2 mase je.. Tp bila, dh berjaya, dia lupakan kita.. Agk2,, kita mcm mne??

2. Kita ada sorg kawan.. Kite tolg dia, ada kt sisi dia waktu sush.. Tapi bila sng,, dia tinggalkan kita dan pegi dgn kwn lain.. hancurkan hati kita.. Jadinye,, kita kena ingat yang Allah tu sntiasa ada untuk kita..

Dalam Al-Quran,, Allah ade sebut..
'Sesungguhnya orang yg paling mulia di sisiku ialah org yg paling bertaqwa' Taqwa ni,, klu kita tgk balik.. Hubgn dgn Allah kan.. Dkt kn hati dgn Allah..

Cuba kita renungkan sama: Bayangkan klu satu hari nanti Allah x nak pndg muka kita dkt hari akhirat sbb kita langgar perintah-Nya.. waktu tu kita dh x boleh nk balik ke dunia.. Allah bantu kita dulu,, tp kita lupa kt DIA kn.. Na'uzubillah..

oleh itu,, lepas ni.. setiap kerja yg kita buat.. kita kena ingat Allah.. krna Allah akan igt kt kita.. mcm kita kt sek,, org yg baik dgn kita,, msti kita igt kt dia kan..

Akhir kalam...
'Hati ni Allah yg pegang'... Bila mana seorg Hamba tu dekat dgn Allah,, masanya dihabiskan krna Allah.. Hati ni akan mnjadi teng..

P/s.. syukran asma,, harp ape yg diberi dpt dikaitkan.. sme2 kite renungkan..

No comments:

Post a Comment


Daisypath Happy Birthday tickers